100 nachten zijn behaald!

Gepubliceerd op 11 augustus 2019 om 15:49

Vrijdag 2 augustus: we hebben 100 nachtjes in onze camper geslapen!! Wauw we zijn er best een soort trots op dat we dit gedaan hebben en het gelukt is.

Onze reis duurt iets langer dan 100 nachten (maar ja, 108 nachten of zoiets 'bekt' niet zo lekker natuurlijk) dus we hoeven nog niet naar huis.

We besluiten nog een dagje op deze camping te willen blijven zodat we van hieruit het plaatsje Triberg kunnen bezoeken. Dit is mogelijk maar we moeten dan wel verplaatsen naar een andere plek op de camping omdat onze plek gereserveerd is. We verkassen de boel dus even en om half 10 zitten we op de fiets naar het treinstation 15 minuten verderop.

Aldaar stappen we op een dubbeldekker trein van de Deutsche Bahnhof om in 30 minuten naar Triberg te rijden. Je kunt in het Zwarte Woud gratis gebruik maken van het openbaar vervoer gedurende de zomerperiode, mooi geregeld! De treinrit is hartstikke leuk want we rijden door een prachtig gebied en door allemaal kleine tunneltjes.

Na aankomst in Triberg is het even flink omhoog lopen richting het begin van de watervallen. Julia loopt hartstikke goed mee en lift ook een stukje mee achterop de buggy bij Yara als het haar te steil wordt.

Eenmaal aangekomen bij de watervallen moet er ook nog flink geklommen worden. Julia zucht en steunt maar het lukt haar wel.

Bij de watervallen kopen we voor 1 euro een zakje pinda's die je kunt voeren aan de eekhoorntjes die in het bos rondom de waterval leven. Julia loopt daardoor zoekend naar eekhoorntjes naar boven en vergeet daardoor een beetje hoe pittig de klim is.

We hebben nog geluk dat het vandaag een bewolkte, koelere dag is.

We eten een appeltje en komen warempel even later 2 eekhoorntjes tegen. De meiden gooien wat pinda's en ja hoor! 1 van onze pinda's wordt gepakt door het eekhoorntje. Meisjes helemaal blij. Daarna verdwijnen de eekhoorntjes uit t zicht en we zien geen andere eekhoorntjes meer. Om de goede moed erin te houden gedurende de afdaling eten we de pinda's dan maar zelf op.

Triberg staat bekend als de stad met 's werelds grootste koekoeksklok en er zijn veel winkeltjes waar je koekoeksklokken kunt kopen. Ze zijn er in alle vormen en maten alsook bijbehorende prijskaartjes.

We verlaten het park weer en lopen een stukje terug richting de trein. Onderweg stoppen we nog even voor een ijsje en originele Schwartswalder Kirche. Julia gaat na de vakantie naar de Pinokkio groep op de basisschool en hier verkopen ze Pinokkio ijsjes. Wat een geluk!

Met onze kaartjes van de watervallen hebben we ook toegang tot miniworld Schwartswald waar het gebied is nagebouwd. Leuk om te zien en de meisjes mogen op allerlei knopjes drukken waardoor er auto's,  treinen, boten en lampjes in werking worden gesteld.

Het is inmiddels kwart voor 2 en we lopen terug naar de trein. Yara valt onderweg in de buggy in slaap. Om kwart over 2 hebben we de trein weer terug en een uurtje later staan we weer op de camping.

Omdat Yara in de buggy maar een half uurtje geslapen heeft leggen we haar nog even op bed. Joris en Julia gaan nog even naar het zwembad. Yara ligt vervolgens een uur lang in haar bedje te zingen maar valt dan toch nog even in slaap.

We hebben weer zo'n wegwerp-bbq gekocht en gaan dus lekker barbecuen vanavond. Aan het eind mogen de meisjes nog een paar marshmallows roosteren. De buurjongen Mika en Liam doen ook nog even gezellig mee.

's Avonds heeft Yara moeite om in slaap te komen. Uiteindelijk blijkt waarom: ze moet overgeven. Nadat de rommel opgeruimd is en Yara in orde lijkt, leggen we haar om 22.00 uur opnieuw in bed en is ze direct vertrokken. Voor ons resteert een onrustige nacht, in afwachting of er nog meer komen gaat, maar dit blijkt gelukkig niet het geval.

De volgende ochtend, zaterdag 3 augustus, besluiten we toch nog een dagje op deze camping te willen blijven. Even een dagje rustig aan en kijken hoe het met Yara gaat. Dit kan gelukkig maar we moeten wel wéér naar een nieuw plekje verhuizen. Beetje onhandig maar verder prima en we vinden het fijn hier nog een dagje te kunnen blijven.

Om half 12 gaan we even naar het zwembad. Yara heeft niet meer overgegeven en ze lijkt in orde, alleen wat moe. De meiden springen van de kant in het water en Joris springt een aantal keer van de duikplank. Ook Julia gaat een aantal keer van de (lage) duikplank. Gisteren is Esther al -eenmalig- van de hoge gesprongen.

We lunchen daarna bij de camper. Yara heeft nog niet veel eetlust en is moe. Als we haar in bed leggen is ze binnen 5 minuten in dromenland.

Esther gaat daarna met Julia weer terug naar het zwembad. Julia vermaakt zich opperbest in het kinderbad en vindt het ook heerlijk om bij onze handdoeken lekker te kleuren.

Rond 4 uur verzamelen we weer bij de camper en is Yara ook weer wakker. We gaan nog even een stukje fietsen in de omgeving. Prachtig is het hier weer! We rijden naar het volgende dorpje, Biberach, maar daar is werkelijk niets te beleven. Geen probleem, we wilden gewoon graag nog even een stukje fietsen, het ging ons niet om het dorpje. Uiteindelijk rijden we 15 kilometer.

We maken lekker zuurkool als avondeten. Yara heeft nog niet veel eetlust maar alles gaat verder weer goed en ze heeft niet meer overgegeven.

Zondag 4 augustus verlaten we na 3 dagen dan toch deze camping en rijden in 1,5 uur naar Colmar, in Frankrijk. We zijn na lange tijd dus weer terug in Frankrijk!

Yara gaat naar bed en wij verkennen de camping wat. Na haar slaapje pakken we de fiets en rijden naar het stadspark toe. Daar is het deze zonnige zondagmiddag een drukte van belang. We stoppen even bij de speeltuin maar de meiden vinden het er te warm. We lopen dan even naar het grote plein waar met waterspuiten een leuk speelplein is gemaakt. Ook hier is het een drukte van belang met spelende kinderen. Yara is enthousiast dus we trekken haar kleertjes uit en even later loopt ze bedachtzaam door de waterspuiten heen. Julia heeft geen zin om nat te worden.

Julia's oog is gevallen op de grote draaimolen die in het park staat. We zijn deze reis al langs meerdere draaimolens gekomen, de één mooier en groter dan de ander, en Julia vraagt altijd of ze erin mag. Meestal vinden we het nogal duur voor wat je krijgt. Deze carrousel ziet er echter wel heel erg mooi uit en de prijs voor een ritje is ook schappelijk. Yara wil er niet in, Julia kijkt eerst even 2 rondjes om te bepalen waar ze in of op zal gaan zitten. Het wordt uiteindelijk het trammetje en ze vindt t prachtig.

We sluiten de middag af met een ijsje en spelen nog even in het park voordat we weer terug fietsen. We eten lekker spaghetti en doen verder niets bijzonders meer.

Maandagochtend willen we Colmar verder bezoeken en een kijkje nemen bij het speelgoedmuseum. Helaas staat Yara erg stilletjes op en wil ze alleen maar in bed liggen. Even later moet ze toch weer wat overgeven.

Joris gaat daarom met Julia naar t speelgoedmuseum en Esther blijft bij Yara.

In de middag doen we lekker rustig aan. Esther fietst nog even met Julia naar de supermarkt voor wat boodschappen en Yara doet haar middagslaapje. Daarna is ze weer een stuk vrolijker en aanweziger. Joris gaat na het avondeten nog even een rondje wielrennen, er zijn hier wat mooie bergroutes want we zitten tegen de Vogezen aan.

Dinsdagochtend voelt Esther zich niet helemaal top bij het opstaan maar zijn we verder allemaal oke.

Voordat we de camping zullen verlaten pakken we nog even onze fietsen om een rondje door Colmar te maken. We hadden online een tip gezien voor een leuke speelgoedwinkel dus daar willen we ook nog even kijken.

Bij de speelgoedwinkel vinden we een spel dat Joris en Julia de dag ervoor in het museum ook hebben gespeeld, dus die wordt aangeschaft. Daarna fietsen we nog wat verder door het dorpje en strijken nog even neer op een terrasje voor een cappuchino en een kopje thee.

Daarna fietsen we terug naar de camper en om half 12 rijden we weg. Het is 1 uur en 3 kwartier rijden naar de volgende camping. Helaas krijgt Esther steeds meer last van misselijkheid en moet er onderweg ook 2 keer gestopt worden.

Rond 2 uur bereiken we de camping en Yara gaat naar bed. Esther is echt ziek en kan niet anders dan in gezelschap van een bakje voor de camper zitten.

Er is deze middag toevallig vanuit het animatieprogramma een clown op de camping aanwezig en iedereen mag proberen om te jongleren, op stelten te lopen, op een bal te staan etc.  Joris en Julia vermaken zich daar een hele tijd en later doet ook Yara nog even mee.

De rest van de avond verloopt rustig. Joris eet met de meiden en legt ze op bed. Helaas voelt Joris zich in de loop van de avond ook niet lekker worden.

We zullen de details besparen maar 's nachts zijn ook Joris én Julia aan de beurt. Jammer dat dit nog zo op het einde van de vakantie moet gebeuren, al die tijd zijn we niet ziek geweest.

De volgende ochtend zijn we allemaal moe en wankel. Uiteindelijk besluiten we toch om de oversteek naar onze volgende camping in Luxemburg, die we al gereserveerd hadden, te maken. Julia slaapt gedurende de rit en ook nog een groot deel van de middag.

Eenmaal op de nieuwe camping voelt Esther zich iets beter en gaat nog even met Yara naar de speeltuin.

Julia slaapt het grootste gedeelte van de dag en eet nog niets. Met Joris en Esther gaat het langzaam iets beter maar we zijn erg vermoeid dus 's avonds gaan we er vrijwel tegelijk met de meisjes in.

De volgende ochtend is Julia nog steeds erg moe en moet ze wederom overgeven. Het duurt nog tot in de middag voordat ze weer praatjes krijgt en er wat beweging in komt.

Aan het einde van de middag bezoeken we even kort het zwembad van de camping en na het eten is er pyjama party bij de mini disco. We liggen er allemaal weer vroeg in 's avonds.

Vrijdag voelen we ons eindelijk allemaal weer wat beter. Esther gaat met de meiden naar de miniclub om lampionnen te knutselen. Die avond wordt er een optocht georganiseerd. Joris gaat ondertussen even wielrennen.

's Middags gaan we nog even zwemmen. Helaas gaat het vanaf 17.00 uur flink regenen en daardoor gaat de lampionnen optocht niet door. We steken Julia d'r kaarsje 's avonds uiteraard toch even aan zodat ze kan zien hoe het eruit ziet.