Italië en Europese hittegolf

Gepubliceerd op 1 juli 2019 om 16:07

Vanuit onze camping nabij Cagnes-sur-Mer is het helaas niet te doen om per fiets naar het dorpje te rijden. Althans, naar het dorpje toe had wel gelukt, maar de terugweg was een serieuze beproeving geweest. We overwegen nog de optie om vanuit de camping met de bus naar Nice te gaan, maar dat is 1 uur enkele reis en vinden we voor de meisjes in combinatie met de hoge temperaturen te lang. Er zijn helaas geen camperplaatsen in dit gebied (sowieso hebben we gemerkt dat de Cote d'Azur niet heel camper-vriendelijk is) en dus besluiten we door te rijden. Esther en Joris hebben Nice vroeger bovendien al eens bezocht.

We vertrekken dinsdag rond 10 uur en rijden een uurtje richting Italië. Nadat we de grens gepasseerd zijn zoeken we een grote supermarkt op. Voor de nodige boodschappen uiteraard maar zeker ook voor de verkoeling. Onze camper beschikt niet over airco en de temperatuur loopt zowel buiten als binnen inmiddels op naar 32 graden. Voor de meisjes hebben we een extra ventilator die hen wat verkoeling geeft,  maar erg prettig is het natuurlijk niet. Des te fijner om een half uurtje in een koele supermarkt rond te lopen.

Daarna rijden we nog een half uurtje naar onze camping Baciccia in het dorpje Ceriale. Nadat we ingecheckt zijn trekken we zo snel mogelijk onze zwemkleding aan en liggen we de rest van de middag in het zwembad. Yara doet tussendoor nog een slaapje.

We liggen tot half 7 in het zwembad. Daarna kleden we ons op en rijden met de fiets naar de boulevard, 2 kilometer van de camping af. Daar zoeken we een leuke pizzaria op en genieten van onze eerste Italiaanse pizza's. Het is nog steeds hartstikke warm, ongeveer 32 graden.

De meisjes stelen de show met hun blonde haartjes en zomerjurkjes aan. We nemen een kijkje bij de pizzabakker en zijn grote oven, wat hij dan weer prachtig vindt. Als de pizza's op zijn gaan we hem nogmaals opzoeken en geven we een applaus.

Als we terugkomen van de pizzaria begint op de camping net de minidisco, dus daar gaan we nog even kijken. Onze meiden krijgen we nog niet zo ver om mee te doen maar kijken vinden ze wel leuk.

Die avond gaan we allemaal laat slapen, het is nog steeds erg warm buiten en dus ook in de camper. We lezen dat er in heel Europa een hittegolf heerst met zeer hoge temperaturen.

Woensdagochtend zitten we om half 9 al op de fiets richting de Lidl (5 minuten vanaf de camping) om broodjes te kopen. Al fietsend naar Albenga, een iets groter stadje op 5 km afstand, eten we de eerste broodjes op. Het is op dit tijdstip alweer ontzettend warm. We bezoeken even de markt in Albenga waar we nieuwe haarspeldjes voor de meisjes svoren, want die raken we steeds kwijt rondom de camper, in het zwembad en de zee.

We wandelen nog wat door de gezellige oude binnenstad en vinden een mooie ventilator.  Joris en Esther hebben boven hun bed een ingebouwde ventilator, deze nieuwe kunnen we dan op de meisjes richten als ze gaan slapen voor wat verkoeling.

We fietsen weer terug naar de camping en springen zo snel mogelijk het zwembad in. Daar brengen we eigenlijk de rest van de dag door. Yara gaat tussendoor natuurlijk nog even slapen en we lunchen bij de camper, maar verder wordt er vooral heel veel gezwommen.

We draaien nog een kledingwasje en alles is binnen mum van tijd weer gedroogd aan de waslijn.

Esther en Julia doen in de middag mee met de aquagym en er verschijnt bij het zwembad een leuke opblaasbare glijbaan. Julia speelt ook nog heel leuk met een Zwitsers jongetje in het kinderzwembad.

Wij trekken de meisjes vrijwel altijd hun uv-shirtjes aan tijdens het zwemmen, om in elk geval hun bovenlijven/schouders te beschermen tegen de zon. Voor Yara hebben we ook nog een uv-zwembroek. We zien ook ontzettend veel andere kindjes met deze beschermende shirtjes rondzwemmen.

Na het avondeten maakt Julia kennis met ons Duitse buurjongetje Oscar waarmee ze een tijdje speelt en die met onze meiden een filmpje Peppa Pig mee kijkt. Dat er Nederlands gesproken wordt vindt hij geen probleem.

DIe avond blijft het wederom erg warm. Yara valt met de ventilator toch lekker in slaap en Julia speelt tot 22.00 uur nog met het buurjongetje met zijn duplo. Daarna valt ook zij gelukkig redelijk makkelijk in slaap.

Donderdagochtend springen we na het ontbijt nog even het zwembad in, samen met vakantievriendje Oscar en zijn moeder.

Om half 11 rijden we de camping af. Binnen 5 minuten valt Yara in slaap in haar stoeltje. Ze ging gisteravond relatief laat slapen door het warme weer en was vanmorgen alweer vroeg wakker.

Yara slaapt bijna een uur waardoor we een rustige rit hebben. Julia vermaakt zich met haar barbies, duplo en een spelletje op de tablet.

Als Yara wakker wordt is het nog een half uurtje rijden naar onze camping Mare Monti, bij het dorpje Sestri Levante. Voor de beeldvorming: Noord-Italië, ten oosten van Genua.

We vinden een mooie schaduwplek en zetten voor de meiden het kleine zwembadje op dat we mee hadden genomen vanuit huis. Het grote zwembad is tot 3 uur nog gesloten vanwege de 'siësta'.  De meiden vinden het heerlijk in het badje en spetteren wat af.

Yara leggen we nog even op bed voor haar middagdutje maar na een half uurtje geeft ze aan dat ze eruit wil. Ze heeft natuurlijk vanmorgen in de auto al geslapen. We besluiten dan lekker met z'n allen naar het zwembad te gaan.

Bij dit zwembad is het dragen van een badmuts verplicht. We hadden ooit op een vorige vakantie er al eens 2 aangeschaft én meegenomen in de camper. In de campingwinkel kunnen we er nog 2 bij kopen. De rest van de middag liggen we in het water.

Het is een heerlijke rustige camping met mooi uitzicht over de omliggende bergen en een stukje over de Middellandse Zee.

Ook vandaag hoge temperaturen van zo'n 33 graden. In de nacht loopt het terug naar 23 graden. Nog steeda warm maar alweer íets koeler dan de 2 nachten ervoor.

Vrijdagochtend zetten we een wekkertje omdat we het nabijgelegen stadje Sestri Levante willen bezoeken. Vanuit de camping kunnen we om 08.45 uur met een minibusje naar het treinstation worden gebracht. Even snel ontbijten dus, spullen verzamelen en daar gaan we!

We hoeven maar 1 halte, ongeveer 5 minuten met de trein. Toch vinden de meisjes het een leuke ervaring en in de trein is het heerlijk koel.

We lopen naar het oude stadsgedeelte en bezoeken de Baia del Silenzio, een baai aan het strand met huisjes die bijna óp het strand staan. We schaffen nog een strandsetje met cakevormpjes aan, dus daarna worden er voor papa en mama heel veel zandcakejes gebakken.

Op een blog lezen we dat we bij ijssalon Ice Creams Angels de beste ijsjes van de stad kunnen halen, dus dat moeten we natuurlijk even testen. Ze smaken inderdaad heerlijk.

We spelen nog even in een parkje, eten een stokbroodje en nemen dan een taxi terug naar de camping. De campingeigenaar houdt tussen 1 en 3 een siësta en kan ons dan niet oppikken bij het treinstation. Met de taxi zijn we binnen 10 minuten weer heerlijk op onze camping, ook weleens makkelijk. Onderweg draait de taxichauffeur Eros Ramasotti.

De meiden gaan het badje weer in. Even afkoelen en het zand afspoelen. Yara gaat naaar bed en Julia gaat met Joris alvast naar het zwembad terwijl Esther deze blog bij werkt.

Wat blijft het leuk om jullie reacties op onze blog en instagram foto's te lezen. Leuk dat velen van jullie ons nog steeds zo enthousiast volgen na al die weken!

We zijn inmiddels al 9 weken onderweg, nog 6 te gaan!

Zaterdagochtend vertrekken we van camping Mare Monti en rijden in de richting van Carrara. In de bergen bij dit stadje zijn marmergroeven, waaruit marmer wordt gewonnen dat de hele wereld over gaat. Bijzonder om te zien!

We rijden door de bergen en passeren onderweg vele kleine tunneltjes. Met enige spanning rijden we door de tunneltjes van 3.70m hoog.

We stappen nog even uit bij een uitkijkpunt en schaffen een souvenirtje aan. Gezien de warmte, 35 graden, stappen we snel weer in de camper op weg naar de camping.

Op de camping gaat Yara slapen en Joris met Julia alvast zwemmen. Daarna zwemmen we in de middag allemaal nog even in het lekkere maar simpele zwembadje. Na het avondeten lopen we nog even het dorpje in en scoren een ijsje.

Zondag 30 juni rijden we weer een stukje verder. We kiezen ervoor om Italië te doorkruisen en willen straks nog een stukje Kroatië en Slovenië meepakken. Het had ons ook leuk geleken om Pisa te bezoeken, maar daar worden temperaturen van 37 graden aangegeven dus we besluiten hier niet naar toe te gaan.

We rijden een uurtje waarna we een boodschappen en afkoel stop maken bij de Lidl. Daarna rijden we nog een half uurtje naar onze camping in Scarperio e San Piero, 30 km boven Florence.

Het is op deze zondag erg druk met Italiaanse families. Het zwembad is in de middag dan ook erg goed gevuld. Joris blijft bij de camper terwijl Yara slaapt, Esther en Julia vermaken zich in en om het zwembad. Aan het einde van de middag komen Yara en Joris natuurlijk ook nog even afkoelen.

Na het avondeten wordt er nog even jeu de boules gespeeld. Door Julia en Yara omgedoopt tot 'sjoeneballen'.