Verrassend mooi Slovenië en Oostenrijk

Gepubliceerd op 22 juli 2019 om 13:05

Zaterdag 13 juli rijden we in 1,5 uur naar het meer van Bled in het noorden van Slovenië. Onderweg rijden we door een prachtig groen landschap. Wat is Slovenië een mooi land!

We hadden gelezen dat het in deze regio erg druk kan zijn met toeristen en de campings snel vol raken. We zorgen dat we rond 11 uur op de camping aankomen en gelukkig is er nog voldoende plek.

Op deze camping zijn geen vaste plekken maar losse velden waar je zelf een plekje mag uitzoeken. We installeren de camper en pakken meteen de fietsen om nog wat boodschappen te halen. De weg ernaartoe is flink omhoog en valt ons zwaar. De terugweg daarentegen is dan natuurlijk een eitje. Elk nadeel heeft zijn voordeel!

Na terugkomst en het middageten gaat Yara slapen en verkennen we de camping nog wat. Joris en Julia gaan alvast even spelen bij het riviertje dat langs de camping loopt en Esther en Yara volgen later ook.

Na het avondeten spelen de meisjes nog fijn rondom de camper. We hebben een heerlijk plekje met wat bomen, waaronder de meisjes het heerlijk vinden om op hun kleed samen te spelen. Het lukt de meisjes inmiddels ook steeds beter om samen te spelen en niet enkel ruzie te maken.

Zondag 14 juli pakken we onze fietsen om naar Bled te fietsen. Ook deze weg is weer behoorlijk pittig. Het meer is prachtig en we rijden met de fiets rondom. Halverwege het meer stoppen we bij een zwemplaats. Joris gaat even zwemmen, Julia en Yara vermaken zich met het voeren van brood aan de visjes en 'visjes vangen' met een stokje.

Nadat we uitgespeeld zijn fietsen we weer verder. We fietsen naar een kabelbaan. Julia durfde destijds op Gibraltar niet in de kabelbaan en had daar nog altijd spijt van. Nu wilde ze wel heel graag! Het leuke aan deze kabelbaan is dat je vervolgens met een rodelkarretje naar beneden kunt scheuren. Superleuk! Bovenop de berg eten we even een stokbroodje en genieten we van t prachtige uitzicht. Daarna roetsjen we naar beneden. Joris met Julia samen en Esther met Yara.

Na dit avontuur fietsen we terug naar de camping, in totaal hebben we 16 kilometer gefietst. Het bekende recept: Yara gaat slapen en -in dit geval- Esther houdt Julia wat bezig. Ook draaien we een was en de rest van de middag vermaken de meisjes zich met kleien en rond de camper spelen.

De volgende ochtend, maandag 15 juli, starten we rustig op. We slapen allemaal wat uit (tot half 9) en zitten uiteindelijk pas om 10 uur aan t ontbijt. De meiden spelen wederom op hun plekje tussen de bomen.

We hebben t idee om even naar een nabijgelegen dorpje te fietsen maar Yara is niet helemaal in goede doen. Ze lijkt moe en we leggen haar op bed. Daar klimt ze 10 minuten later heel eigenwijs weer uit maar ze is nog steeds huilerig.

Joris gaat met Julia nogmaals naar Bled voor een tochtje met de kabel- en rodelbaan. Esther doet met Yara nog even een boodschapje bij de campingwinkel en legt haar een halfuurtje later alsnog op bed. Ditmaal wel met succes.

's middags na terugkomst van Joris en Julia vermaken de meisjes zich weer heerlijk rondom de camper. We hebben eigenlijk allemaal geen zin meer om op stap te gaan.

We zoeken nog even de speeltuin op en Esther wast met de hand nog wat dingen.

We eten lekker simpel tomatensoep met brood en kipsate erbij. Na het eten gaan we nog even naar het riviertje, lekker steentjes gooien.

Dinsdag 16 juli vertrekken we van de camping om naar het meer van Bohinj te rijden. Eerst even een stop bij de Lidl en dan gaan we op weg. Het is echter ontzettend druk op deze weg en we staan flink in de file. Het schijnt de hele weg naar Bohinj nog zo te blijven en dan weten we nog niet of er uberhaupt plek voor ons is op de camping.

We besluiten eieren voor ons geld te kiezen en slaan af, weg uit de file richting Oostenrijk. Dan maar geen meer van Bohinj, daar komen we wellicht nog weleens.

Na even googlen besluiten we naar de Ossiacher See te rijden. Wat rijden we weer door een prachtig landschap. We zijn allebei nog nooit in Oostenrijk geweest.

We vinden een leuke camping aan het meer en vermaken ons die middag bij de miniclub, rond de camper en bij het meer.

Julia en Yara maken kennis met buurjongetjes Gijs (3) en Joep (5), ze gaan even voetballen.

Woensdag 17 juli rijden we met de camper naar het stadje Villach, op ongeveer 20 minuten van de camping. We vinden een parkeerplaatsje via onze Campercontact-app op een groot parkeerterrein. Er staan naast ons al een stuk of 5 andere campers geparkeerd. Vanaf daar is het zo'n 10 minuten lopen naar het oude stadscentrum. Eenmaal daar ziet Joris een bord 'Kindercafé' en dit blijkt een café te zijn met superleuke speelkamer voor de meisjes. Ze vermaken zich dan ook opperbest terwijl wij een cappuchino drinken.

Daarna wandelen we lekker wat door het stadje en lunchen met een stokbroodje uit het handje. We rijden weer terug naar de camping en Yara gaat lekker slapen.

Julia speelt ondertussen erg fijn net Gijs en Joep rondom onze camper en hun caravan. Gijs wordt over een paar dagen 3 en is nog snel afgeleid. Joep kan zich al veel beter concentreren en dat past beter bij Julia merken we. Ze vindt het erg leuk om een tijdje met Joep samen te zitten kleuren. Gijs en later ook Yara, drentelen er lekker omheen.

In het stadje hebben we een nieuw spelletje gekocht wat natuurlijk ook meteen uitgeprobeerd dient te worden. Aan het einde van de middag gaan we nog een stuk fietsen langs het meer. Het is een prachtige route. Een heel rondje om het meer is 28 km en dat is zo aan het einde van de dag en met onze stadsfietsen toch wat teveel van het goede. Na 8,5 km wordt de weg ook meer heuvelachtig en in de verte horen we onweer dus besluiten we om te keren.

Als we op de camping terug zijn wordt het al erg donker buiten en een kwartiertje later begint het inderdaad flink te onweren en regenen. Avondeten doen we voor t eerst sinds lange tijd binnen in de camper.

Donderdag 18 juli rijden we naar een andere grotere stad in de buurt: Klagenfurt. Ook hier vinden we weer keurig een parkeerplaats voor campers. We hebben geluk, we bemachtigen het laatste plekje!

Het is best een grote stad en we wandelen lekker wat rond. Als het tijd is voor een drink en plas pauze strijken we neer op een terrasje. We nemen er ook een appelpunt bij.

Bij de C&A kopen we wat nieuwe shirtjes voor de meiden. Alles was inmiddels een beetje klein of vies geworden.

Daarna gaan we voor de lunch naar McDonald en trakteren de meisjes op een Happy Meal.

We doen nog wat inkopen bij de supermarkt en rijden weer terug naar de camping. Yara slaat haar slaapje vandaag over.

Op de camping wordt er weer lekker met Joep en Gijs gespeeld en wederom gaat het rond etenstijd onweren en regenen.

Vrijdag 19 juli vertrekken we van de camping. Joris doet 's morgens nog even een rondje rond het meer op zijn racefiets. De meisjes spelen nog wat rond de camper en dan nemen we afscheif van Joep en Gijs. De jongens zwaaien ons uit als we de camping af rijden.

We rijden ongeveer 2 uur naar camping Murinsel in het dorpje Knittelfeld. Dit is voor ons even een tussenstop op de weg naar Wenen. Het is een kleine camping rond een meertje met prachtig badhok en een leuke speeltuin. Meer hebben we niet nodig!

Yara gaat slapen en we vermaken ons rondom de camper en in de speeltuin.