Naar Kroatië

Gepubliceerd op 15 juli 2019 om 17:38

Zondag 7 juli vertrekken we van de camping in Grado. Naar aanleiding van het overlijden van Esthers oma is er natuurlijk veelvuldig contact met het thuisfront.

Wij rijden vanuit Gardo de grens over met Slovenië.  Vervolgens rijden we een stukje door Slivenië om in Kroatië aan te komen. We willen Slovenië ook nog bezoeken tijdens de reis maar gaan eerst naar Kroatië. Esther is in twijfel om terug te vliegen naar Nederland (we hadden al van tevoren rekening gehouden met het mogelijk overlijden van oma en besloten dat we ofwel allemaal op reis zouden blijven ofwel Esther in haar eentje heen en weer. Met z'n allen halsoverkop terugrijden vonden we geen goed plan). Eventueel kan dat later in de week vanaf luchthaven Pula in Kroatië, dus we houden wat rekening daarmee in ons reisplan.

Het stuk Slovenië waar we doorheen rijden is prachtig groen.

We rijden naar een grote camping bij het dorpje Umag, aan de westkust van Istrië (westkant van Kroatië). De laatste dagen weet Yara zich niet zo goed te vermaken tijdens het autorijden. Terwijl Julia heerlijk zit te kleuren pakt Yara bijvoorbeeld uit verveling de stiften af etc. Enfin, een hoop gekibbel achterin. Gelukkig biedt de tablet dan altijd wel weer even uitkomst.

Het is bewolkt en onweer hangt in de lucht. Terwijl Yara gaat slapen gaan Esther en Julia op de fiets de camping verkennen, boodschappen doen en bij de miniclub spelen.

Verder vermaken de meisjes zich rond de camper met het maken van stenensoep, stenenpizza en stokken zoeken. Het is druk op de camping maar rondom ons plekje zijn nog wat plaatsen vrij dus genoeg speelruimte.

De meiden helpen mee om de champignons te wassen voor t avondeten. Door Yara steevast 'capuchon' genoemd overigens.

Tijdens het eten ziet Joris ineens een klein uiltje op de grond zitten. We gaan, op gepaste afstand, kijken en zidn dat moeder uil hoog in de boom zit te roepen, evenals een ander broertje of zusje. Het kleine uiltje is uit de boom gevallen en kan nog niet vliegen. Uiteindelijk begint het kleine uiltje toch aan een klim langs de boomstam naar boven toe, en het lukt! De meisjes vinden t allemaal reuze interessant en hebben het er dagen later nog over.

Daarna willen we nog even snel het zwembad induiken.  Maar we liggen er nog niet in of we horen onweer en zien flitsen. Snel het bad dus weer uit! We maken er dan maar een gezamenlijke douche beurt van en doen daarna nog een spelletje in de camper. Buiten is het dan inmiddels flink aan het regenen.

We besluiten nog een dag op deze camping te blijven zodat we maandag Umag kunnen bezoeken.

Op onze fietsen rijden we eenvoudig de 3 km naar het dorpje toe. Umag is een schattig plaatsje aan de kust met een klein haventje. Ook liggen er veel bootjes voor anker in het baaitje.

Na even rondfietsen komen we uit bij een strandje. We hadden onze zwemspullen meegenomen en gaan allemaal even lekker afkoelen.

We zijn ons fruit vergeten mee te nemen dus eten de meisjes dan maar een fruit-ijsje. Ook gezond toch?

In de middag vermaken we ons lekker bij de verschillende zwembaden en waterspeeltuin van de camping.

Ook zien we weer het kleine uiltje uit de boom vallen en is Julia verontwaardigd dat we nieuwe camping buren krijgen waardoor hun stenenpizza-bak-plek nu niet meer bereikbaar is.

Joris en Julia zorgen ervoor dat de schoonwatertank weer gevuld is.

Esther neemt na veel wikken en wegen het besluit om niet heen en weer te vliegen naar Nederland.

Yara gaat s' avonds op tijd naar bed en Esther zoekt met Julia nog even naar de mini disco maar die blijkt er vandaag niet te zijn. Even een speeltuintje dan maar en dan gaat ook Julia naar bed.

Dinsdagochtend 9 juli vertrekken we uit Umag en rijden in 2 uur naar het schiereiland Krk. We verblijven op een camping in het plaatsje Njivice.

Het is wederom wat bewolkt en er is onweer voorspelt. Joris blijft bij Yara en Julia en Esther fietsen een rondje over de grote camping. Als Yara weer wakker is om half 4 rijden we met de fiets even naar het kiezelstrandje bij de camping. Daarna fietsen we nog even naar het dorpje maar dat stelt niet veel voor.

Na het avondeten gaan we nog even naar de speeltuin en blijven Joris en Julia nog even hangen bij de mini disco terwijl Esther Yara alvast op bed legt. In de avond gaat het wederom flink onweren.

Woensdagochtend slapen we wat uit en nemen de tijd voor het ontbijt, de afwas waar we gisteravond niet meer aan toegekomen waren en douchen we allemaal even.

Daarna rijden we in een half uur naar het stadje Krk. We hebben een prachtige campingplek met uitzicht op zee.

Terwijl Yara slaapt en Joris en Julia even in het zwembad duiken, werkt Esther de blog bij. We liepen wat achter door de gebeurtenissen van vorige week.

Aan het einde van de middag lopen we vanuit de camping in 10 minuten naar Krk stad toe. Een leuk stadje om even rond te lopen en voor de meisjes scoren we nog een schepijsje.

We willen eventueel ook avondeten op een terrasje maar Julia krijgt een woede/huilbui (dat heb je soms met 4 jarigen) dus besluiten we terug te gaan naar de camper.

Na het avondeten bezoeken we nog even de speeltuin en de minidisco. Yara vindt er echter niets aan en wil lekker naar de camper toe. Joris blijft met Julia nog even kijken (Julia vindt meedoen met de dansjes nog een beetje te spannend, maar ze kijkt er wel graag naar).

Donderdag 11 juli houden we een camping dagje. We moeten eerst verkassen naar een andere plek om de camping omdat ons plekje vanaf vandaag al gereserveerd is door anderen.

Daarna gaat Esther met de meiden naar de mini club, alwaar ze 2 raketten knutselen en even lekker kunnen spelen. Julia wordt fan van de camping mascotte 'Maro' en maakt een tekening van hem. Joris gaat ondertussen een rondje wielrennen.

In de middag hangen we lekker rond bij het zwembad. Julia treft een Nederlands meisje, Eva, van 5 jaar oud. Het is meteen 'aan' en ze spelen de hele middag samen.

We eten in de avond in het restaurant van de camping spare ribs en een mixed grill met patatjes. In de avond gaat Esther nog even met Julia naar de mini disco. Julia wil de tekening van Maro toch liever zelf houden dan aan hem geven, zoals ze eerder van plan was.

Vrijdag 12 juli verlaten we Kroatië en rijden naar Slovenië.  Ondanks dat we nog zo'n 4 weken te gaan hebben beginnen we hiermee, in elk geval wat betreft afstand richting thuis, wel een beetje aan onze terugreis.

In Slovenië willen we graag het meer van Bled en het meer van Bohinj bezoeken in het noorden. We willen daar niet in 1 keer naar toe rijden dus maken eerst een nachtje een stop op een camping halverwege.

Deze camping is vroeger een paardenmanege geweest en nu omgetoverd tot camping. Ze zijn pas 2 seizoenen bezig en alles ziet er tip top uit.

's Middags gaat het regenen. Yara slaapt, Esther en Julia vermaken zich in het grote 'kamphuis' met spelletjes en Joris kijkt Tour de France.

Rond 5 uur knapt het weer op en dus kunnen we gewoon buiten avondeten en daarna nogmaals naar het huis voor wat spelletjes en een kop koffie.